PRIVATE OMSORGSTJENESTER
Praktisk og digital bistand til eldre hjemmeboende og pårørende i Oslo-området
Jeg tilbyr bistand, omsorg og støtte i hverdagen for pårørende og eldre som bor eller oppholder seg hjemme, på helsehus, omsorgsbolig eller sykehjem i Oslo og omegn.
Livsløpet bistår med alt fra besøk hjemme, følgetjenester, hjelp til å søke, klage og følge opp vedtak fra det offentlige til praktisk bistand i hverdagen. Jeg bistår også med bruk av digitale tjenester som HelseNorge, kontakt med skatteetaten for skattemelding, sette opp e-faktura eller faste oppdrag for betaling av tjenester i banken og med å følge opp vanlig post.
Noe av grunnen til at jeg startet eget selskap er at jeg selv som pårørende erfarte at vi akutt savnet stabil, fleksibel og tilgjengelige hjelp fra ett menneske vi ble kjent med og som ble kjent med oss som supplement til de kommunale tjenestene. Både dag, kveld, natt, helg, ferie eller helligdager.
Livsløpet AS legger vekt på kontinuitet, personlig relasjon og avlastning for pårørende etter behov gjennom skreddersydde løsninger til hver enkelt av våre kunder til fornuftige priser.

Takk for at du kommer og hjelper meg med TV’en nå i ettermiddag. Jeg har gledet meg i hele dag til programmene i kveld.
Eksempel på bistand:
- Følge opp, bistå med søknader og klage kommunale tjenester som hjemmesykepleie, praktisk bistand, trygghetsalarm, hjelpemidler NAV, fysioterapi, dagsenter etc. Oppfølging av vedtak, avslag eller mangelfulle tjenester.
- Finne private leverandører som frisør, fotpleier, lege, fysioterapeut, privat hjemmesykepleie osv.
- Kontakt med Skatteetaten/-melding, HelseNorge, NAV/private pensjonsleverandører,
- Dialog med banker for å sette opp brevgiro, faste oppdrag etc.
- Følge opp post i postkasse og epost.
- Turvenn og følgetjenester. Planlegge og ledsage til besøk hos lege, tannlege, sykehus, apotek, frisør, andre behandlinger. Eller følge på en hyggelig tur i parken, på cafe, eldresenter eller for å handle litt.
- Besøksvenn: Alle trenger oppmerksomhet, omsorg, samtaler og sosialt samvær. Besøker hjemme, på helsehus, i omsorgsbolig eller på sykehjem. Gode samtaler, stimuli og hygge. Høytlesning spill, hukommelsesøvelser eller lette motoriske øvelser. Vi prøver oss frem sammen, i dialog med ergoterapeut, fysioterapeut etc.
- Teknisk support med PC, telefon og TV/Wifi. Hjelp med f.eks. Vipps for å stenge for mottak av fakturaer. Bistand til å følge opp epost, betale regninger, brevgiro, få på plass e-faktura, faste oppdrag. Avbestille eller endre abonnementer, medlemskap etc.
- Pårørendetjenester. Bistand for pårørende i hverdagen, under ferier eller i ekstra krevende perioder.
- Fysisk og praktisk tilstedeværelse for hjemmeboende. Det kan være så mye, fra en TV som ikke virker til å hente posten eller bare ha noen å ringe til om man er alene, føler seg litt forvirret eller er bekymret.
- Omsorgstjenester / bo hjemme lenger. I tillegg til ovenstående bistår vi gjerne holistisk for å binde sammen behov og tjenester for å gjøre hverdagen lettes mulig. Det kan være daglig/jevnlig telefonoppfølging eller Compsamtaler og besøk etter avtale. Jeg er tilgjengelige dag, ettermiddag, kveld, helg, helligdag og ferier for mine faste kunder. Livet skjer ikke mellom 9-16 mandag til fredag.
- Praktisk bistand som handling, mat og renhold.
Virkeligheten for mange av oss er at det offentlige ikke dekker behovet. De dekker det aller viktigste ut ifra hva gjeldene regler og vedtak åpner for, ikke hva den enkelte egentlig trenger. Frivilligheten dekke noe av dette gapet. Ut over det er private leverandører av omsorgstjenester og praktisk bistand alternativet.
Hverdagsrenhold, spesielt tilrettelagt for eldre og syke.
Erfaringsmessig for meg som pårørende har det å skaffe bistand til privat hverdagsrenhold som støvtørking, rydding og vasking vært utfordrende. At alt står der det alltid ha stått når rengjøringen er ferdig, er viktig for mange eldre og syke. Felles språk og referanserammer og viktig, så vel som nøyaktighet, respekt og ro under arbeidet er spesielt viktig for de som er eldre og/eller syke. Plan for arbeidet lages av erfaren husøkonom (fagutdannet innen bl.a. renhold, vedlikehold og innemiljø).
For mange eldre og syke er det å ikke flytte på ting så ting står som de gjorde før besøket, etter besøket, viktig. God kommunikasjon er viktig, som felles språk og referanserammer. Det å spare 15 minutter er ikke like viktig som at tjenestene utføres rolig og forsiktig, uten stress. Mange setter også pris på at mobiltelefoner legger bort under besøket.
Dette er ofte utfordringer da det sjeldent er de samme menneskene som kommer for å gjøre tjenesten, som de som har tatt bestillingen eller «solgt» tjenesten. Ofte har vi ikke felles språk for å kunne kommunisere med de som faktisk kommer for å utføre tjenestene. Det gjelder også ofte for de kommunale hjemmehjelpstjenestene.
Livsløpet tilbyr hverdagsrenhold utført av de samme menneskene som «selger» tjenesten. Vi er norsktalende, voksne kvinner som har vår erfaring fra egne hjem og som pårørende. Våre prinsipper er enkle: Vi lytter til hvilken tjeneste du ønsker, vi forstyrrer ikke, og vi legger alle gjenstander tilbake der de lå.
Vi tar oss tid til å forstå både behov og vaner – og vi bruker ikke telefon mens vi er på oppdrag.
Livsløpet samarbeider med en erfaren husøkonom for å sette opp skriftlig plan for renholdet slik at det er forskriftsmessig for materialer og vedlikehold der det er ønskelig.
Ønsker du bistand eller mer informasjon?
Ta kontakt
Kontakt meg via skjema nedenfor eller på:
Epost: tb@livsloepet.no
Tlf.: 91 80 70 01
Kontaktskjema
Org nr: 931 698 893